فیلم آموزشی درس ماشین های الکتریکی ۲
فیلم آموزشی درس ماشین های الکتریکی ۲ – به زبان فارسی
سیستم های قدرت امروزی غالباً به صورت جریان متناوب طراحی و اجرا می شوند، چرا که در یک سیستم قدرت جریان متناوب انتقال و توزیع انرژی الکتریکی با صرفه تر و دارای راندمان بیشتری است. یکی از بزرگ ترین مزایای انتقال جریان متناوب، امکان استفاده از ترانسفورماتورها در جاهای مختلف سیستم است که برای تبدیل سطح ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرند. ترانسفورماتور با بالا بردن سطح ولتاژ پس از تولید، تلفات سیستم را کاهش می دهد و از طرف دیگر با کاهش سطح ولتاژ در سمت مصرف، انرژی الکتریکی را برای مصرف کنندگان آماده می کند.
مقدمه:
در آموزش ماشین های الکتریکی ۱ به اصول و عملکرد ماشین های جریان مستقیم پرداخته شد و در درس ماشین های الکتریکی ۲ به آموزش ماشین های الکتریکی جریان متناوب پرداخته می شود. در همین ارتباط باید گفت که سیستم های قدرت امروزی غالباً به صورت جریان متناوب طراحی و اجرا می شوند، چرا که در یک سیستم قدرت جریان متناوب انتقال و توزیع انرژی الکتریکی با صرفه تر و دارای راندمان بیشتری است. یکی از بزرگ ترین مزایای انتقال جریان متناوب، امکان استفاده از ترانسفورماتورها در جاهای مختلف سیستم است که برای تبدیل سطح ولتاژ مورد استفاده قرار می گیرند.
ترانسفورماتور با بالا بردن سطح ولتاژ پس از تولید، تلفات سیستم را کاهش می دهد و از طرف دیگر با کاهش سطح ولتاژ در سمت مصرف، انرژی الکتریکی را برای مصرف کنندگان آماده می کند. همچنین در بحث مربوط به سیستم های قدرت جریان متناوب، می توان ماشین های آسنکرون (القایی) را به کرات در جاهای مختلف سیستم از وسایل خانگی گرفته تا بارهای صنعتی مشاهده کرد. اغلب ماشین های آسنکرون در قالب موتورهای القایی بررسی می شوند. موتور آسنکرون یا القایی دارای دو بخش استاتور و رتور است و می توان گفت که در آن میدان الکتریکی روتور از القای میدان استاتور پدید می آید.
فهرست سرفصل ها این مجموعه آموزشی :
- درس یکم: ترانسفورماتورها
- بخش یکم
- مقدمه ای در مورد ترانسفورماتورها و اجزای آنها
- بخش دوم
- انواع ترانسفورماتورها و کاربرد آنها
- ترانسفورماتور ایده آل
- ترانسفورماتور تک فاز واقعی (غیر ایده آل)
- بخش سوم
- مدار معادل ترانسفورماتور تک فاز واقعی
- بخش چهارم
- ساده سازی مدار معادل ترانسفورماتور تک فاز واقعی
- بخش پنجم
- تعیین پارامترهای مدار ترانسفورماتور تک فاز
- تنظیم ولتاژ در ترانسفورماتور
- راندمان ترانسفورماتورها
- بازده بیشینه
- بخش ششم
- جریان هجومی در ترانسفورماتور
- بررسی ترانسفورماتورها با استفاده از دیاگرام برداری
- بررسی اتصال کوتاه در ترانسفورماتور
- سیستم پریونیت
- بخش هفتم
- سیستم پریونیت
- ترانسفورماتورهای انشعاب دار
- اتو ترانسفورماتورها
- بخش هشتم
- اتو ترانسفورماتورها
- ترانسفورماتور تکفاز با سه سیم پیچ
- موازی کردن ترانسفورماتورها
- ترانسفورماتورهای سه فاز
- ترانسفورماتورهای سه فاز ۳ پارچه و انواع اتصالات آنها
- بخش نهم
- ترانسفورماتورهای سه فاز مثلث باز
- ترانسفورماتورهای سه فاز یکپارچه
- بررسی هارمونیک ها در ترانسفورماتور
- بخش دهم
- مطالب تکمیلی در مورد ترانسفورماتورهای ۳ فاز
- اتصالات ویژه در ترانسفورماتورها
- بخش یازدهم
- حل چند تمرین
- بخش یکم
- درس دوم: ماشین های الکتریکی آسنکرون (القایی)
- بخش یکم
- مقدمه
- ساختمان ماشین های آسنکرون
- بخش دوم
- تئوری میدان گردان
- تحلیل ریاضی میدان گردان
- تحلیل میدان گردان در حالت نامتقارن
- عملکرد موتورهای القایی سه فاز در حالت های مختلف
- بخش سوم
- مفهوم لغزش در موتور القایی
- مدار معادل موتور القایی
- مدارهای معادل تقریبی برای موتور القایی
- آزمایش های مربوط به موتورهای القایی
- بخش چهارم
- آزمایش های مربوط به موتورهای القایی
- رابطه اصلی توان و گشتاور در موتور القایی
- منحنی گشتاور – سرعت یا لغزش – سرعت
- بررسی سه حالت موتوری، ژنراتوری و ترمز در ماشین های القایی ۳ فاز
- بخش پنجم
- بررسی سه حالت موتوری، ژنراتوری و ترمز در ماشین های القایی ۳ فاز
- نحوه پخش توان در ماشین های القایی
- کنترل مشخصه گشتاور – سرعت در موتور القایی
- اثر مقاومت رتور در موتورهای القایی قفس سنجابی و سیم پیچی شده
- راه اندازی موتور القایی
- بخش ششم
- کنترل سرعت در موتورهای القایی
- ترمز در موتورهای القایی
- هارمونیک در موتور القایی
- بخش هفتم
- حل چند تمرین
- بخش یکم
نمونه فیلم آموزشی :
فرمت فایل ها:
- RAR ، PDF
- فایل تصویری با فرمت WMV
- فایل توضیحات PDF
حجم فایل فشرده : ۸۱۵ مگابایت
مدت زمان : ۱۶ ساعت
مدرس : مهندس رحمت اله خضری
دریافت جلسه اول فیلم آموزشی به صورت رایگان
فیلم آموزشی درس ماشین های الکتریکی ۲